Naar EOK: BENNETT Sam + CONCI Nicola
Naar BOR: FORTUNATO Lorenzo + SUTER Joel
Ik dacht met Bennett een WT sprint kopman binnen te halen die ik nog wel 150-250 punten per jaar zie scoren komende 2-3 jaar, maar helaas lijkt hij naar Human Powered Health te gaan (deal was avond voor dit nieuws rond). Misschien dat hij daar wat meer eendagskoersen gaat rijden en het toch nog goed uit kan pakken, anders heb ik alsnog 95 mil aan SV binnen. Conci komt ook, had vorig jaar een erg leuk jaar maar het wil dit jaar nog niet echt lukken door twee keer covid. Als hij de vorm van 2022 (3e Noorwegen, 6e Slovenië, 6e Sicilië en 3e in Veneto Classic) kan hervinden doet hij in principe niet heel veel onder voor Fortunato in de kleinere koersen en heb ik in die koersen alsnog een rennertje om te volgen.
Suter vertrekt. Ik zie bij hem zeker de potentie in de kleinere koersen met een tijdrit, zoals hij in Limousin al eens bewezen heeft. Helaas was hij nodig om de deal rond te krijgen. Paar ITT's gekeken die ik anders niet zou kijken puur omdat ik verwachtingen had van Suter, met een 5e plek in Romandië bevestigde hij die verwachtingen mooi.
Dan de grote naam die vertrekt: Lorenzo Fortunato. Ook dit jaar weer uitstekende resultaten in de kleinere koersen. Na de Tour of the Alps dacht ik dat hij nu echt volledig ging doorbreken, maar na een teleurstellende Giro zijn de twijfels toch weer terug. Met recente berichtgeving dat hij misschien naar de WT gaat heb ik besloten uit te cashen en niet langer aan te kijken of hij die stap kan zetten, is toch ook al 28 dit jaar. Als hij naar Astana zou gaan zie ik hem wel kopman blijven, maar bij veel andere WT teams zal hij toch meer in een knechtenrol gedrukt worden. Op niveau van de laatste jaren gaat hij naar 50-60 SV. Dan moet hij dus 35-45 miljoen aan punten meer scoren dan Sam Bennett in de rest van hun carrière, dat gaat nog wel een uitdaging worden in mijn ogen. Los daarvan heb ik met Bennett de 'waarde' mogelijk een stuk eerder omgezet in cash omdat ik Bennett niet lang rond zie blijven rijden als hij geen sprint meer kan winnen.
Kortom, weer een deal waar ik twee renners wegdoe waar ik wel fan van ben, maar met de gedachte dat dit goed is voor mijn doelen op WK3 (zeker voor het nieuws van Bennett naar HPH, nu weet ik het niet zo zeker meer
).
Thomas