Naar Rabobank: Vincenzo Nibali
Naar TI-Raleigh: Pierre Latour + 10
Voor de draft had ik als tactiek bepaald om ervaren en stabiele puntenpakkers te halen met als doelstelling om hoog te eindigen in jaar 1 en op die manier goede kans te maken op 1 of meer topneo's in januari. De draft verliep dan ook zoals gewenst, maar helaas pakt het seizoen tot op heden compleet anders (minder goed) uit dan gedacht. Dit heeft mij dan ook doen besluiten om mijn tactiek aan te passen en voor een meer toekomstbestendig team te gaan, vandaar mijn eerdere verkoop van Terpstra en Trentin en nu dus Nibali. Vervolgens stelde ik mezelf de vraag of ik net als op WK 1 en 2 een gemengd team wilde of ik op WK3 iets anders wil gaan doen. Ik heb besloten om het hier anders aan te pakken en me te gaan focussen op klimmers/ak-renners. Vandaar ook dat De Buyst bijvoorbeeld op mijn TL staat. Mijn tactiek gaat vanaf nu dus zijn het focussen op jongere klimmers/ak-renners waarbij ik een buitenkansje voor de andere koersen natuurlijk niet zal laten liggen
Helaas had ik deze tactiek voor de draft niet bedacht, want het kost me, heb ik inmiddels al gemerkt, nu extra veel geld/renners om jonge beloftevolle ak-renners binnen te halen. Maar hopelijk volgen er spoedig meer.
Met Latour haal ik mijn eerste aankoop binnen die gebaseerd is op mijn veranderde tactiek. Latour kan erg goed uit de voeten in het rondewerk, zie zijn 13e plaats in de Tour van 2018 en o.a. zijn 6e plek in Polen vorig jaar. en 3e plek in ronde van Catalonië in 2018. Naast goed klimmen kan hij ook goed tijdrijden. Tevens kan hij in de zware en bergachtige eendagskoersen goed voor de dag komen. Hij is pas 26 en heeft dus nog heel wat jaren voor de boeg. Als de blessures nu eens uitblijven zie ik hem nog zeker stappen maken, maar misschien moet hij hiervoor wel overstappen naar een ander team en niet langer meer met Bardet in 1 team blijven (vertrek Bardet is dan natuurlijk ook een goede optie). Wat me vooral aanspreekt in Latour is zijn nooit opgeven mentaliteit.
Voor deze jongere AK-renner verkoop ik met pijn in mijn hart Vincenzo Nibali. Natuurlijk een geweldig coureur zowel in het rondewerk als in eendagskoersen, maar toch al weer 35 dus echt in de herfst van zijn carrière. Met een stop van 150 kan Kelvin een leuke neo halen en wie weet wint Nibali dit jaar wel de giro, hij is ten slotte niet voor niks 1 van de favorieten!
Ik vind het wel fijn om Nibali t/m bijna eind september in mijn team te hebben en dus nog een paar maanden van hem als onderdeel van mijn team te kunnen genieten.
+ 10 wilde ik graag hebben omdat ik met Latour een gokje neem in verhouding tot de zekerheid van de hoge stop (150) van Nibali.
Kelvin bedankt voor de prettige onderhandeling.