Naar PDM: Jannik Steimle + Pascal Eenkhoorn + Jonas van Genechten
Naar MOL: Elia Viviani + Arthur Vichot
Viviani gehaald met een doorverkoop al in het hoofd. Sterker nog, al voor het NK waren Joske en ik het nagenoeg eens over een transfer van Eenkhoorn naar de Sultans of Swing. Sindsdien rijdt hij behoorlijk overtuigende uitslagen dat ik hem echt wilde hebben. Tussendoor ging er vanalles mis met transfers met andere managers en leek het in de soep te lopen. Viviani bood uitkomst. Joske wil graag een extra puntenpakker en ik graag talent.
Viviani kan nog twee kanten op. Gaan we de Viv van de Quicksteptijd nog eens terugzien? Dat kan toch niet alleen maar aan Morkov gelegen hebben dat ie alles won? Toch overtuigt hij dit jaar nog nauwelijks en ook nu in de Tour houdt het niet over. Waarschijnlijk wint hij drie ritten in de Giro nu ik hem weer verkoop, maar dat is Joske wel gegund.
Eenkhoorn ben ik erg van gecharmeerd geraakt en ik voorzie voor hem op niet al te lange termijn een beschermde status in zwaardere koersen (zeker als Wout niet start). Door het vertrek van Grondahl Jansen schuift hij steeds verder op. Roosen krijgt steeds meer een andere rol en ook de nieuwe aankopen zie ik lager in de rangorde plaatsnemen. Hoe hij als enige Mathieu kon volgen op het NK maakte enorme indruk en zonder hongerklop had ie met Eekhoff (ex-PDM) om plek 2 gestreden. Recente uitslagen in Coppi Bartali, waarin hij behoorlijk bleek te kunnen klimmen, en vandaag in de Tireno, met een meer dan behoorlijke tijdrit, doen mij vol vertrouwen kijken naar de toekomst.
Steimle is een verhaal apart. Een gloedvol betoog van Ben op wk2 zou ik ook wel willen houden. Als een komeet van stagiair bij DQS doorgestoomd naar een contract, mede door twee prima overwinningen. Begin dit jaar geopereerd aan zijn hart en na de herstart vooral in rol als knecht. Maar bij DQS komen de kansen altijd en wat goed is zal er ook wel uitkomen. Ik verwacht Senechal en Cavagna die doorschuiven naar de elitegroep en dat Steimle in de kleinere koersen het mag gaan laten zien. Mocht het volgend jaar ook te druk blijken dan is een transfer naar een Bora bijvoorbeeld een prima stap. Kortom, ik geloof heilig in de ontwikkeling van Steimle tot een veelvuldig scorende renner!
Vichot gaat ons alweer verlaten. Kwakkelend met zn gezondheid, maar nog niet stopppen. Mits fit een prima coureur, maar ik ga dan liever talenten volgen. Zijn stop van 55 is natuurlijk wel jammer, maar wordt deels opgevangen door Van Genechten (sv25). Tot dit jaar reed hij ook af en toe nog wat puntjes in kleinere Franse en Belgische koersen, maar of hij dat nog gaat herhalen moet ik nog zien.