Deal MUN - PDM
Naar MUN: Nathan Van Hooydonck + Benjamin Thomas + Cesare Benedetti
Naar PDM: Matthias Frank + Thomas de Gendt + Damien Gaudin.
Het was een zware onderhandeling en ik wil Torsten bedanken voor de manier waarop hij hier mee omging. Ik was wat te voorbarig van start gegaan met onderhandelen waardoor Karsten (mijn coach) in eerste instantie even op de rem trapte. Ik heb hier van geleerd dat ik in de toekomst eerder overleg met Karsten.
Het doel van de deal was het verder verjongen van mijn team. Ik denk dat ik met Van Hooydonck en Thomas jongens heb aangetrokken waar nog rek op zit en die nog lang als subtopper mee zullen kunnen. Frank en de Gendt zijn hun SV + een beetje waard, zij zullen hier en daar nog wel eens in de goede vlucht zitten en mogelijk hiermee nog een bergtrui en of ereplaats in een etappe meepakken, maar ik denk dat ze over hun top zijn en dat ze niet heel veel meer gaan verdienen. Gaudin en Benedetti werden in de deal betrokken om een deal met gesloten portemonnee mogelijk te maken. Dit zijn renners die marginaal meer dan hun SV waard zijn.
Met het aantrekken van Van Hooydonck neem ik een gokje. Hij is nu een degelijke kasseien- en tijdrijder. Ik ga ervanuit dat Jumbo Visma (gezien hun beleid de laatste jaren) hem uitgebreid getest heeft en dat er rek op zit. Met de betere begeleiding (al dan niet de ketonen
) verwacht ik dat Van Hooydonck nog flinke stappen kan zetten. Ik hoop dat hij daarmee een degelijke subtopper in het kasseien en tijdrijd werk kan worden waarmee hij leuke ereplaatsen kan rijden (al dan niet in een latere fase in zijn carrière bij een andere ploeg, ik realiseer me dat hij met WvA in de ploeg vaak zal moeten knechten).
Ook met Benjamin Thomas gok ik een beetje. Ik hoop dat hij na de spelen in Tokyo (en anders desnoods na de spelen in Parijs) zich meer op de weg gaat focussen. In de tijdrit behoort Thomas in mijn ogen al bij de (sub)top van de wereld (top-20). Hij heeft in het verleden ook al laten zien dat hij in heuvelachtige (eendags)koersen ook prima mee kan. Ik hoop dat Thomas zich verder toelegt op heuvelachtige en kasseien eendagskoersen. Als Fransman bij een Franse ploeg zijn er dan flink wat mogelijkheden om punten te scoren in .1 en .hc koersen (en mocht hij zich spectaculair ontwikkelen is er misschien ook wat mogelijk op WT niveau). Het gevaar met Thomas zit er wel in dat hij zich ontwikkeld tot locomotief in klassementstrein, dus ik hoop maar dat dat niet gebeurt.
Ik besef me dat ik best wat risico neem met deze deal en als de ontwikkeling van beiden stokt, maak ik verlies op deze deal. Als 1 van beiden echter nog door kan ontwikkelen lijkt het me een prima deal voor mij en als beiden zich doorontwikkelen ben ik m.i. de "winnaar" van deze deal.