Naar EOK: PEDERSEN Mads
Naar RAB: JAKOBSEN Fabio + KWIATKOWSKI Michal
Zit Kelvin eigenlijk al heel het jaar lastig te vallen met interesse voor Pedersen. Begin van het jaar kreeg ik te horen dat ik het nog eens moest proberen in de loop van het jaar en dat deed ik vorige week. Toen kwamen we er niet uit omdat ik vond dat Kelvin iets teveel vroeg, maar uiteindelijk heb ik besloten toch akkoord te gaan met een variatie van zijn counter.
Punten laatste 3 jaar/sv
Jakobsen : 378 - 271 - 142 / 70SV
Pedersen: 634 - 318 - 342 / 80SV
Jakobsen heeft al 70sv. Zijn beste jaar was vorig jaar. Met niveau van vorig jaar of iets daaronder kan hij naar 95sv, kans ook dat hij blijft haken op 80sv of zelfs maar 70sv. Prijzengeld rest van zijn carrière rond ~2500. Waarde rond de 160-180. Dit is ook wat ik voor hem gegeven heb begin van het jaar.
Pedersen heeft al 80sv. Is dit jaar tot dusver aan een nog beter jaar bezig dan vorig jaar en is op weg naar minstens 135sv. Wat neerkomt op een verschil van 40-55 sv met Jakobsen. Met een echt uitzonderlijk jaar kan hij zelfs richting de 150sv. In prijzengeld zie ik ook een verschil van zo'n 50 miljoen. Pedersen verwacht ik rond de 4000+ punten (1500 meer dan Jakobsen), met nog 8 jaar (incl. dit jaar) totdat hij 34 is komt dat neer op 500 punten per jaar.
De waarde van Kwiatko heb ik op zo'n 130 miljoen. Er is ook vrij weinig interesse voor hem geweest, wat mijn keuze iets eenvoudiger maakt. Ik verwacht dus dat Pedersen 40-55 sv meer gaat behalen en 1500-2000 punten meer, daarmee betaal ik dus 30-40 miljoen 'teveel'.
De reden dat ik accepteer dat ik op deze deal zeer waarschijnlijk verlies zal maken is vrij simpel. Onderhandelen op WK3 begint steeds lastiger te worden en deals maken al helemaal (voor mij tenminste), met als gevolg dat ik er ook steeds minder plezier aan beleef. Waardoor rustig groeien mij te lang begint te duren. Mijn plan is daarom om volgend jaar een poging te doen om voor winst te gaan en ik denk dat Mads daarvoor een zeer goede basis kan zijn.
Daarnaast heeft Mads mij dit voorjaar overtuigd dat hij wel eens een 700+ punten jaar kan hebben, dat soort renners zijn zeer lastig te kopen en brengt zijn waarde voor mij nog een stukje omhoog, boven zijn daadwerkelijke waarde.
Tevens had ik een extra plekje nodig doordat ik teveel renners had en dat los ik met deze deal ook op, paar uurtjes voor de deadline.
Jakobsen & Kwiatko vertrekken dus alweer snel, beiden vallen mij dit jaar tegen. Jakobsen lijkt stukje minder dan in 2022 en heeft een aflopend contract bij QST. Kwiatko lijkt vooral de rol van wegkapitein op zich te nemen, maar zal zeker nog wel een of twee uitschieters hebben. Ik geloof wel dat Jakobsen gewoon weer zijn niveau gaat halen, heeft dit ook al bewezen met ritzege in TA, maar hij is zeker geen Mads Pedersen.
Misschien krijg ik spijt van deze deal over paar maanden, maar op dit moment volg ik mijn hart en haal ik een renner die ik echt geweldig vind. Thanks Kelvin! Deze onderhandelingen waren wat langer dan gewoonlijk.
Thomas